Algemene Voorwaarden
Art. 1 Door het ondertekenen van de bestelbon of het aanvragen van een interventie per telefoon of via het afspraakformulier op onze website, erkent de klant kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden, deze te hebben begrepen, zonder beperking of voorbehoud.
De Klant erkent de voorrang van deze voorwaarden boven enige andere bepaling in welk document dan ook, inclusief, indien van toepassing, zijn eigen algemene voorwaarden.
Deze algemene voorwaarden vormen de volledige overeenkomst tussen de partijen en kunnen door BekaTech BV worden gewijzigd, waarbij de Klant tijdig op de hoogte wordt gebracht, met dien verstande dat lopende contracten onderhevig blijven aan de voorwaarden die van toepassing waren op het moment van afsluiting.
Art. 2 Offertes en Voorstellen: Offertes en voorstellen zijn 1 maand na communicatie geldig, tenzij anders vermeld door BekaTech BV. Offertes zijn gratis indien de werkzaamheden door ons worden uitgevoerd.
In het andere geval worden zij aan de Klant gefactureerd tegen een vast tarief van 150 €, ter dekking van de verplaatsingskosten, informatie en opstelling van de offerte.
Onze offertes worden opgesteld op basis van de door de Klant verstrekte informatie en op basis van de bevindingen die vóór de interventie kunnen worden gedaan, zodat het mogelijk is dat de gedane aanbiedingen moeten worden herzien na aanvang van de werkzaamheden, zonder dat de Klant BekaTech BV kan dwingen de oorspronkelijk voorgestelde tarieven toe te passen. Indien bij de uitvoering van de door de Klant bestelde interventie de medewerker van BekaTech BV vaststelt dat, om onvoorziene redenen bij het opstellen van de oorspronkelijke offerte, het werk omvangrijker is dan aanvankelijk gepland of besteld en de Klant verzoekt om een aanvullende offerte, dient deze laatste alle kosten van onderzoeken, storing zoeken, lekzoeken, arbeidsloon en verplaatsingen te dragen, ook als hij besluit de nieuw ingeschatte werkzaamheden niet uit te voeren.
Art. 3 Opdrachtgever: De persoon die het werk heeft besteld en/of de bestelbon heeft ondertekend, is persoonlijk verantwoordelijk voor de betaling van de bijbehorende kosten.
Indien deze persoon echter niet de eigenaar of beheerder is van het pand waar de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, is hij vrijgesteld van de betalingsverplichting, mits hij uiterlijk bij aanvang van de uitvoering van de interventie een ondertekend schriftelijk document overlegt, al naargelang het geval, van de eigenaar of de beheerder die zich tot betaling verbindt.
Art. 4 Interventie-, leverings- en uitvoeringstermijnen: De interventie-, leverings- en uitvoeringstermijnen worden indicatief gegeven zonder enige verbintenis van BekaTech BV.
Elke wijziging hiervan kan door de Klant niet worden ingeroepen ter rechtvaardiging van een weigering van betaling of een schadeclaim.
Art. 5 Herroepingsrecht: Als de Klant een consument is, erkent en aanvaardt hij, in overeenstemming met artikel VI.53 van Boek VI van het Wetboek van economisch recht, dat de aanvang van de werkzaamheden op locatie zijn afstand van het herroepingsrecht met zich meebrengt.
Als de Klant niet kan worden beschouwd als een consument in de zin van het Wetboek van economisch recht, heeft hij geen herroepingsrecht.
Art. 6 Wijziging van de bestelling: De Klant kan zijn bestelling wijzigen binnen 14 dagen na ondertekening van de bestelbon, met dien verstande dat als de Klant verzoekt om de bestelling uit te voeren vóór het verstrijken van deze termijn, hij geen gebruik meer kan maken van dit recht.
Elke wijziging van een bestelling of van het contract van aanneming moet schriftelijk worden vastgelegd en kan een wijziging van de prijs en de interventie-, leverings- of uitvoeringstermijn met zich meebrengen.
In het kader van een offerte kunnen de verschillende posten slechts voor 80% worden geannuleerd.
Art. 7 Prestaties: De Klant wordt dringend verzocht rekening te houden met de in- en uitlooptijden, de reistijd die varieert afhankelijk van de omstandigheden, de verplaatsing van het voertuig, de dossierbehandeling, de tijd die nodig is voor de voorbereiding van het materiaal en gereedschap, evenals het opruimen daarvan; elementen die de totale duur van de prestatie zullen bepalen.
Het eerste uur is verplicht verschuldigd. Na het eerste uur worden de prestaties per kwartier gefactureerd, waarbij elk begonnen kwartier volledig verschuldigd is. Een prijsverhoging van 50% wordt toegepast voor prestaties uitgevoerd tussen 17:00 en 22:00 uur en op zaterdagen, en van 100% voor prestaties uitgevoerd op weekdagen tussen 22:00 en 8:00 uur, op zondagen, feestdagen en wettelijke vakantiedagen, zelfs als de bestelling vóór 17:00 of 22:00 uur is geplaatst, waarbij alleen het uur waarin de interventie wordt uitgevoerd in aanmerking wordt genomen. Door de ondertekening van de interventiebon ziet de Klant of zijn vertegenwoordiger af van het betwisten van de realiteit van de uitgevoerde prestaties. De Klant accepteert en erkent dat BekaTech BV en zijn dienstverleners slechts gehouden zijn tot een inspanningsverplichting.
Art. 8 Prijzen en prijsverhogingen: Onze prijzen zijn exclusief BTW. Het gebruik van machines voor specifieke werkzaamheden zoals ontstoppingen, boringen, ontkalkingen, evenals het gebruik van steigers, hoogwerkers, grote ladders en andere zijn niet inbegrepen in onze uurtarieven en zullen aanvullend in rekening worden gebracht. Alle kosten zoals arbeidskosten, reiskosten, stortbelasting, enz. die nodig zijn voor de verwijdering van puin, afval en elke installatie van welke aard dan ook als gevolg van de door de Klant bestelde werkzaamheden, zullen afzonderlijk aan hem worden gefactureerd.
De Klant accepteert alle parkeer-, parkeermeter- of andere parkeerkosten te dragen. De reiskosten voor het uitvoeren van een dienst die door de Klant is aangevraagd, bedragen €80 in een zone tot 10 kilometer van het hoofdkantoor van BekaTech BV, €120 in een zone van 10 tot 25 kilometer en €150 in een zone van meer dan 25 kilometer.
Ons uurtarief varieert afhankelijk van de aard van de uit te voeren werkzaamheden in regie. De tarieven voor spoedwerkzaamheden omvatten geen reiskosten en worden gefactureerd op een uurtarief of forfaitair tarief en worden vastgesteld op de plaats van interventie, afhankelijk van de aard van het door de Klant gevraagde werk. Deze omvatten over het algemeen storings- of lekdetectiewerkzaamheden, reparaties en diverse reizen die verband houden met de aanschaf van reserveonderdelen bij leveranciers. Indien van toepassing worden de uitzonderlijke logistieke, technische en administratieve begeleidingskosten aan de Klant gefactureerd. De leveringskosten van alle door de Klant bestelde goederen zullen aan hem worden gefactureerd, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Art. 9 Technische clausules: De Klant zorgt ervoor dat de werkzone toegankelijk is en dat de plaatsen voor het plaatsen en opslaan van materialen schoon en vrij zijn.
De Klant stelt gedurende de hele duur van de werkzaamheden een stadswateraansluiting en een geaarde elektriciteitsaansluiting met zekeringen ter beschikking.
De gebouwen waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd en hun inhoud zullen door de Klant worden verzekerd tegen brandrisico’s tot een voldoende bedrag.
De Klant vrijwaart ons van elke aansprakelijkheid in dit opzicht; hij ziet zowel voor zichzelf als voor iedere andere persoon die in zijn rechten is gesubrogeerd, af van enig verhaal tegen ons om deze reden. De Klant neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich ten aanzien van derden, met name buren, voor schade die onvermijdelijk voortvloeit uit de uitvoering van de werkzaamheden, indien ons geen schuld kan worden verweten.
Wij wijzen elke aansprakelijkheid af voor storingen tijdens of na onze interventie, die het gevolg zijn van de veroudering van de installatie waarop de dienst wordt uitgevoerd of van de elementen waaruit deze bestaat.
Elke demontage van apparaten wordt uitgevoerd onder de exclusieve verantwoordelijkheid van de Klant. De Klant zorgt voor de risico's met betrekking tot de configuratie van de locatie en de naleving van de geldende normen op het moment van het onderhoud van verwarmingsapparatuur en eventueel de vervanging ervan door nieuwe apparaten zonder dat BekaTech BV of haar personeel op enigerlei wijze aansprakelijk kan worden gesteld, ongeacht de reden.
Het schoonmaken van de schoorsteenopeningen op elke verdieping is niet inbegrepen in onze prijzen; de schoorsteenkanalen moeten in alle gevallen worden gecontroleerd door een professionele schoorsteenveger.
Wij wijzen elke aansprakelijkheid af voor schade door roet, tenzij ons een specifieke fout kan worden verweten. De elektrische aansluitingen op boilers, waterverwarmers, ketels moeten in alle gevallen worden uitgevoerd en/of gecontroleerd door een erkend elektricien. Het ontstoppen van leidingen wordt als perfect uitgevoerd beschouwd wanneer de technicus herhaaldelijk aan de Klant toont dat de afvoer vrij is en de bon van de prestatie door de Klant wordt ondertekend. Het gebruik van chemische middelen voor het ontstoppen van leidingen (in sommige gevallen aanbevolen) is niet zonder risico op zuuraanslag tijdens de interventie, ondanks alle voorzorgsmaatregelen die door onze technici zijn genomen. Wij wijzen elke aansprakelijkheid in dit opzicht af. Wij wijzen elke aansprakelijkheid af voor storingen als gevolg van een sluiting van de waterleiding.
Wij wijzen elke aansprakelijkheid af voor schade aan de ondergrond die tijdens de werkzaamheden wordt geconstateerd. In dat geval zullen de aanvullende werkzaamheden als meerwerk worden beschouwd. Het egaliseren van breuken of scheuren in het bestaande pleisterwerk als gevolg van onze werkzaamheden is niet inbegrepen in onze prijzen.
Art. 10 Eigendomsvoorbehoud en ontbindende clausule: De materialen of onderdelen van welke aard dan ook, geleverd aan de Klant in het kader van een verkoop of een aannemingsovereenkomst, worden eigendom van de Klant na volledige betaling van alle vorderingen op hem. De Klant draagt de risico’s vanaf de levering, zelfs als deze is uitgesteld.
Er is uitdrukkelijk overeengekomen dat elk roerend goed dat door ons bedrijf wordt verkocht of geplaatst, niet als onroerend door incorporatie kan worden beschouwd. In geval van niet-betaling van één enkele factuur op de vervaldag, wordt de verkoop onmiddellijk en van rechtswege ontbonden zonder ingebrekestelling. In dat geval verbindt de Klant zich ertoe om alle leveringen of onderdelen binnen 24 uur op eigen kosten terug te geven, bij gebreke waarvan BekaTech BV bevoegd is om deze terug te nemen, waar ze zich ook bevinden, zonder enige formaliteit.
Art. 11 Garanties: Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, wordt de garantie van alle verkochte goederen gewaarborgd door en binnen de voorwaarden van onze fabrikant of leverancier. Deze garantie vervalt echter in geval van faillissement of beëindiging van de activiteiten van deze partijen. Deze garantie dekt in geen geval arbeidskosten, reis- en transportkosten, rechten en belastingen. Er is uitdrukkelijk overeengekomen dat in het kader van de werkzaamheden van welke aard dan ook uitgevoerd door ons bedrijf, deze in geen geval als producent kan worden beschouwd in de zin van de wet van 25.02.1991 betreffende de aansprakelijkheid voor gebrekkige producten. In ieder geval moet de Klant die slachtoffer is van een als gebrekkig erkend product BekaTech BV binnen 8 dagen per aangetekende brief op de hoogte stellen, anders is BekaTech BV ontslagen van haar verplichting om de identiteit van de producent, importeur of leverancier van het product bekend te maken. Bovendien moet de schade van de Klant binnen 8 dagen na het optreden van de schade op tegenspraak worden vastgesteld. Reparaties worden nooit gegarandeerd, zodat de Klant afziet van het vorderen van enige terugbetaling, vergoeding of schadevergoeding om welke reden dan ook; de verplichtingen die wij aangaan zijn slechts middelenverbintenissen. Wij kunnen in geen geval worden gehouden aan een resultaatsverbintenis.
Ontstop- en reinigingswerkzaamheden worden nooit gegarandeerd. De conventionele tienjarige garantie dekt geen schade als gevolg van doorboringen van de waterdichtheid, infiltraties gerelateerd aan de poreusheid van het metselwerk of condensatievocht. In het kader van de conventionele tienjarige garantie wordt elke interventie als gevolg van een gebrek aan onderhoud in rekening gebracht.
Art. 12 Overmacht : BekaTech BV kan niet aansprakelijk worden gesteld, noch contractueel noch buitencontractueel, voor de tijdelijke of definitieve niet-nakoming van haar verplichtingen wanneer deze niet-nakoming het gevolg is van overmacht of toeval. De volgende gebeurtenissen worden met name beschouwd als overmacht of toevallige gebeurtenissen:
1. Het verlies of de totale of gedeeltelijke vernietiging van het computersysteem of de database, wanneer geen van beide redelijkerwijs direct aan BekaTech BV kan worden toegeschreven en niet is aangetoond dat BekaTech BV heeft nagelaten redelijke maatregelen te nemen om een van deze gebeurtenissen te voorkomen,
Ø Aardbevingen
Ø Branden
Ø Overstromingen
Ø Epidemieën
Ø Oorlogs- of terroristische handelingen
Ø Stakingen, al dan niet verklaard
Ø Lock-outs
Ø Blokkades
Ø Opstanden en rellen
Ø Een onderbreking van de energielevering (zoals elektriciteit)
Ø Een storing in het internetnetwerk of het datasysteem
Ø Een storing in het telecommunicatienetwerk
Ø Verlies van connectiviteit met het internetnetwerk of het telecommunicatienetwerk waarop BekaTech BV afhankelijk is
Ø Een daad of besluit van een derde partij die de goede uitvoering van dit contract beïnvloedt
Ø Personeelstekort
Ø Vandalisme dat de kantoren, werkplaats, enz. treft
Ø Elke andere oorzaak die buiten de redelijke controle van BekaTech BV valt.
Art. 13 Factureringsvoorwaarden: Facturen worden opgesteld op naam van de persoon of het bedrijf dat de aankoop van leveringen of de uitvoering van werkzaamheden heeft besteld, onverminderd art. 3. Wij behouden ons het recht voor om de diensten en leveringen gefaseerd te factureren, zelfs als deze gedeeltelijk zijn.
Art. 14 Betalingsvoorwaarden: Onze facturen zijn contant betaalbaar, zonder korting in euro na voltooiing van de werkzaamheden. Een toeslag van 12,39 € voor administratieve kosten zal in rekening worden gebracht in geval van uitgestelde betaling die is geaccepteerd door een bevoegde verantwoordelijke van ons bedrijf.
BETALINGSACHTERSTANDEN
Bepaling van toepassing op professionele klanten:
Elke vertraging of niet-betaling door de klant leidt van rechtswege en zonder ingebrekestelling tot:
* Een rente van 12% per jaar vanaf de vervaldatum tot volledige betaling,
* Een forfaitaire en onherleidbare vergoeding van 10% van het onbetaalde bedrag met een minimum van 50 € als strafclausule.
Bepaling van toepassing op consumentenklanten:
Indien de klant zijn schuld niet op de vervaldag betaalt, zal hem een ingebrekestelling worden gestuurd. Indien vervolgens binnen 14 kalenderdagen geen betaling plaatsvindt, is de klant verschuldigd:
* Wettelijke rente in geval van betalingsachterstand bij handelstransacties,
* Een forfaitaire vergoeding gelijk aan:
a) Voor een resterend bedrag van minder dan of gelijk aan 150 EUR: 20 EUR
b) Voor een resterend bedrag tussen 150,01 en 500 EUR: 30 EUR + 10% van het bedrag tussen 150,01 en 500 EUR;
c) Voor een resterend bedrag boven 500 EUR: 65 EUR + 5% van het bedrag boven 500 EUR met een maximum van 2.000 EUR.
Het niet betalen van één enkele factuur op de vervaldag maakt het saldo van rechtswege opeisbaar op alle vervallen of niet-vervallen facturen. Eventuele toegekende betalingsfaciliteiten vormen geen afstand van het recht om achterstallige rente en de strafclausule te vorderen. Niet-naleving van de voorwaarden en termijnen maakt het saldo van rechtswege opeisbaar op alle vervallen of niet-vervallen facturen.
Art. 15 Geschillen: Elke betwisting of claim moet ons per aangetekende brief binnen 48 uur na voltooiing van de bestelde werkzaamheden of levering van de materialen bereiken, anders is er sprake van verjaring. Elke betwisting met betrekking tot de toepassing van deze bepalingen valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Rechtbanken van Brussel en, indien van toepassing, van de Vrederechter van de regio waar het bedrijf gevestigd is.
Art. 16 Verplaatsingen: De verplaatsingskosten zijn in alle gevallen verschuldigd, zelfs voor offertes of zonder interventie vanwege ontoegankelijkheid van de bouwplaats op het gevraagde adres of annulering door de Klant vanaf 30 minuten na de interventieaanvraag in het kader van een dringende interventieaanvraag voor interventie op de dag van de aanvraag.
Art. 17 Bevoegde autoriteit: Uitsluitend de rechtbanken van Brussel zijn bevoegd in deze materie, waarbij de procedure moet worden gevolgd door een advocaat in het Frans.